WEKO3
アイテム
高等学校中途退学の現状と生徒指導の課題 ―外国人児童生徒における体験からの考察―
https://naragakuen.repo.nii.ac.jp/records/2632
https://naragakuen.repo.nii.ac.jp/records/2632b60b7ba5-1f56-4857-942d-50a4c585690c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-05-01 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 高等学校中途退学の現状と生徒指導の課題 ―外国人児童生徒における体験からの考察― | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | The Situation of dropout cases in high school and the current guidance tasks ―A study based on Immigrant Students’ Experiences― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 外国人児童生徒 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 中途退学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 異文化理解 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 生徒指導 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Immigrant Students | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Dropouts | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Intercultural Education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Student guidance | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
著者 |
オチャンテ 村井, ロサ メルセデス
× オチャンテ 村井, ロサ メルセデス
× Ochante Murai, Rosa Mercedes
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Abstract: Abstract:It is said that Japan has a 98% enrolment in high schools. However, Newcomer children enrolment reaches only half the enrollment numbers of native Japanese students. After the lapse of more than 25 years since the amendment of the Immigration Control and Refugee Recognition Act of 1990, Newcomer children born in Japan (second generation) have gone through Japanese national schools experiencing issues related to culture adaptation, bullying, school truancy, etc. Although the enrollment rate has increased little by little, the dropout rate is also high. This issue not only affects the future of Newcomer children but also Japan's chance to acquire a diverse and talented youth. In this paper, through interviews and field work, we analyze the factors and the causes that lead to high school dropouts of immigrant youths in Japan. Also we considered the necessary assistance and support in order to prevent a drop-outs, and the current guidance tasks for immigrant students. |
|||||||||||
書誌情報 |
人間教育学研究 en : Journal for Humanistic Education 巻 4, p. 171-177, 発行日 2016-12-01 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 日本人間教育学会 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2188-9228 |